Zakrzepica żylna to jedna z najczęstszych chorób układu krążenia, która wynika z nadmiernej krzepliwości krwi i tendencji do powstawania zakrzepów. Mogą one zamknąć światło naczynia krwionośnego, prowadząc do niedotlenienia zaopatrywanego przez zatkaną żyłę obszaru ciała. Najpoważniejszą konsekwencją zakrzepicy jest zawał oraz zatorowość płucna. Aby zminimalizować ryzyko takich powikłań, warto zadbać o odpowiednią dietę

Dieta przy zakrzepicy

Jeśli zdiagnozowana zostanie zakrzepica dieta powinna być skoncentrowana na:

  • zminimalizowaniu powstawania zakrzepów krwi (zapobieganiu adhezji i agregacji płytek krwi)
  • wzmocnieniu ścian naczyń krwionośnych i poszerzeniu ich światła (lub zapobieganiu ich kurczeniu)
  • ograniczeniu powstawania zmian miażdżycowych, a zatem normalizacji poziomu lipidów oraz glukozy we krwi

Najważniejsze grupy związków, które koniecznie powinny znaleźć się w diecie osoby cierpiącej na zakrzepicę lub narażonej na jej rozwój to:

  • antyoksydanty, czyli polifenole, witaminy A, C i E czy nienasycone kwasy tłuszczowe; hamują procesy agregacji płytek krwi, zapobiegają rozwojowi zmian zapalnych w ścianach naczyń i ograniczają przyrost blaszki miażdżycowej; ich doskonałymi źródłami są warzywa i owoce, oleje roślinne, tłuste ryby oraz zielona herbata czy czerwone wino
  • aminokwasy i białka, które hamują procesy zakrzepowe; ich źródłem jest m. in. soja; unikać z kolei należy białek zwierzęcych
  • przyprawy o działaniu przeciwzapalnym: imbir i kurkuma
  • ginko bilobae doskonale pobudzający krążenie krwi

 

Unikać należy wspomnianych białek zwierzęcych, dużych ilości węglowodanów, tłuszczów trans oraz nadmiernej podaży witaminy K, która sprzyja powstawaniu zakrzepów. Jej źródłami są brokuły, kapusta, brukselka, pietruszka, szpinak, sałata czy kiwi.