Praca siedząca a zakrzepica - na co uważać?

Praca siedząca a zakrzepicaSiedzący tryb życia, brak ruchu, niewłaściwa dieta, a także nadużywanie alkoholu i palenie papierosów doprowadzić mogą do wielu schorzeń. Wśród nich znajduje się również groźna w skutkach zakrzepica. W jej wyniku w naczyniach żylnych tworzą się zakrzepy, które uniemożliwiają swobodny przepływ krwi, a po oderwaniu mogą wędrować do mózgu, płuc czy też serca, wywołując ból, duszności, a w skrajnych przypadkach nawet śmierć.

Profilaktyka zakrzepic

Rozwojowi choroby sprzyja siedzący tryb pracy. Można jednak podjąć działania, które zmniejszą prawdopodobieństwo jej wystąpienia lub zahamują dalszy postęp schorzenia. Przede wszystkim należy zwiększyć codzienną dawkę aktywności fizycznej. W tym wypadku doskonale sprawdzi się jazda na rowerze, jogging lub energiczny spacer. Po 2-3 godzinach pracy za biurkiem należy robić krótkie przerwy, podczas których rozprostujemy nogi. Jeżeli nie mamy takiej możliwości, powinniśmy systematycznie napinać mięśnie łydek. Warto również często zmieniać ułożenie ciała i unikać pozostawania w bezruchu. Zadbać trzeba również o luźny ubiór, który nie będzie uciskał naszych nóg. Uważać należy także na długie podróże. W ich trakcie warto robić przerwy na krótki spacer.

W profilaktyce zakrzepicy dużą rolę odgrywają również regularne nawadnianie organizmu oraz wykonywanie badań lekarskich. Pojawiające się stany zapalne należy natychmiastowo leczyć. Warto również czuwać nad prawidłową masą ciała.